Utilització de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes per tal que podeu gaudir-ne plenament. Si continueu navegant esteu consentint l’acceptació d’aquestes galetes i l’acceptació de la nostra política de galetes, Cliqueu a l’enllaç per a més informació.

ACEPTAR la política de cookies

Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Com podem fomentar una salut psicològica òptima?

Com podem fomentar una salut psicològica òptima?
18 oct

Com podem fomentar una salut psicològica òptima?

Marie Curie, la primera persona a rebre dos premis Nobel, va dir: “No hem de témer a les coses, sinó comprendre-les. Com més coses comprenguem, menys por tindrem”.

Conscienciar és crucial per a saber que lamentablement cap estem lliures de patir aquest tipus de problemes en qualsevol etapa de la nostra vida, i que la vergonya, la por, i la burla social, frenen les possibilitats de demanar ajuda i disposar d’un tractament adequat a temps.

Segons un estudi de l’ European Study of the Epidemiology of Mental Disorders (ESEMED), basat en una mostra de 5.473 persones, més d’un 20% de la població a Espanya, havia presentat algun tipus de trastorn mental al llarg de la seva vida. Els trastorns mentals afecten en major mesura a les dones i creix la seva probabilitat d’aparició amb l’edat.

Els més freqüents són els relacionats amb els quadres d’ansietat. Els recursos de la sanitat pública són escassos, segons fonts oficials comptem amb 1 psiquiatra per cada 100.000 habitants. Aquest escenari juntament amb factors com la cultura de la felicitat, la falta de recursos de control emocional, o la psiquiatrització de la vida quotidiana, juntament amb l’estigma social que representa qualsevol trastorn mental, fan que en més de la meitat dels casos, no es rebi una ajuda adequada.

Però la salut mental no és només l’absència de trastorns mentals, està determinada per múltiples factors socio econòmics, biològics i medi ambientals. Podem associar la salut mental deficient a factors com unes condicions de treball estressants, a la discriminació de gènere o a les maneres de vida poc saludables entre altres. També hi ha factors de la personalitat i psicològics específics que fan que una persona sigui més vulnerable als trastorns mentals. Els trastorns mentals també tenen causes de caràcter biològic, dependents, per exemple, de factors genètics o de desequilibris bioquímics en l’àmbit cerebral.

Però, Com podem fomentar una salut psicològica òptima?

Establir bons hàbits de vida saludables implica realitzar un compromís major amb l’alimentació, nutrició i exercici físic, però no hem d’oblidar-nos d’afavorir una bona salut mental que funcioni com a garantia d’aspectes que incideixen directament en les nostres vides, el nostre entorn i les nostres relacions socials.

La salut emocional impulsarà així mateix millors hàbits nutricionals i esportius, com un tot. Per a impulsar una bona salut mental resulta primordial emprar l’exercici físic no solament per a millorar la salut física i disposar d’una salut activa, sana i equilibrada, sinó que a més l’exercici físic contribueix a millorar l’autoestima, reduint l’ansietat i l’estrès.

D’altra banda, disposar d’una bona salut mental pansa per comprendre i deixar un espai per a l’escolta de les nostres pròpies emocions, alguna cosa al que no estem acostumats. Les emocions no existeixen perquè sí, serveixen per a llançar-nos missatges sobre el nostre estil de vida o les nostres relacions socials o familiars.
La nostra ment està preparada per a pensar seguint alguns patrons de forma inconscient. Analitzar el que passa per la nostra ment durant el dia, ens ajudarà a ser més conscients de les nostres necessitats, indagar de forma diària en les nostres emocions i els nostres pensaments, afavorirà que es dissipen per si mateixes.
Hem de permetre’ns, donar-nos permís per a viure-les i aprofitar-les sense jutjar-les, perquè no són bones ni dolentes, no ens defineixen, solament són part de nosaltres i tenen una funció molt important sobre la nostra salut mental.

Ser conscient de les nostres emocions, traure-les a la llum per un moment cada dia, escoltar-les, donar-nos l’oportunitat de viure-les, escoltar-les i prendre decisions o reflexionar sobre molts aspectes de les nostres vides influirà directament sobre la nostra salut mental.

Finalment, cuidar els nostres hàbits de somni, les nostres relacions socials, fomentar espais d’autocura, entrenar la nostra assertivitat i afavorir les activitats reforçants de forma periòdica, afavorirà també una vida psicològicament saludable.

“Si afegeixes una mica al poc, i ho fas amb freqüència, aviat poc arribarà a ser molt”.

Blanca Carreras, psicòloga Activa Mútua