Utilització de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes per tal que podeu gaudir-ne plenament. Si continueu navegant esteu consentint l’acceptació d’aquestes galetes i l’acceptació de la nostra política de galetes, Cliqueu a l’enllaç per a més informació.

ACEPTAR la política de cookies

Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat
03 des

Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

La discapacitat és una condició que afecta al nivell de vida d’un individu o d’un grup.

Està àmpliament demostrat que, una vegada eliminats els obstacles a la integració de les persones amb discapacitat, aquestes poden participar activa i productivament en la vida social i econòmica de les seves comunitats.

L’accessibilitat i la inclusió de les persones amb discapacitat són drets fonamentals reconeguts com a tal en la Convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat celebrada el 13 de desembre de 2006 a la Seu de Nacions Unides, Nova York.

Aquesta convenció va tenir el propòsit de promoure, protegir i assegurar el gaudi ple i en condicions d’igualtat de tots els drets humans i llibertats fonamentals per totes les persones amb discapacitat, i promoure el respecte de la seva dignitat inherent.

En l’àmbit laboral es reconeix el dret de les persones amb discapacitat a treballar, en igualtat de condicions amb les altres; això inclou el dret a tenir l’oportunitat de guanyar-se la vida mitjançant un treball lliurement triat o acceptat en un mercat i un entorn laborals que siguin oberts, inclusius i accessibles a les persones amb discapacitat.

En aquesta mateixa línia no podem oblidar-nos de la seva seguretat laboral. En tot moment l’empresari ha de vetllar per la seguretat i salut d’aquest col·lectiu, en tractar-se de treballadors especialment sensibles (Art. 25 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals 31/1995), adoptant i adaptant les mesures de prevenció i protecció necessàries perquè puguin desenvolupar les seves tasques de tal manera que estigui garantida la seguretat i salut.

És fonamental i necessari, en aquesta aplicació de mesures, eliminar barreres en la informació i promoure la cultura preventiva de riscos laborals inclusiva.

Activa Mútua, a través de la seva Àrea de Prevenció de Riscos Laborals, ha impulsat la creació de documentació en matèria preventiva adaptada a lectura fàcil. El resultat d’aquest treball, i que a continuació presentem, és una col·lecció de 16 fitxes dirigides a la nostra població protegida que tenen alguna dificultat en comprensió lectora, ben transitòria (immigració, incorporació tardana a la lectura, escolarització deficient, etc.) o bé permanent (trastorns de l’aprenentatge, diversitat funcional, senilitat, etc.). Tenen la finalitat específica de transmetre la informació de forma totalment comprensible, independentment del sector al qual pertanyin i a les seves capacitats.

Per a aquest projecte, s’ha comptat amb la col·laboració de l’Institut de Lectura Fàcil, organització social que reivindica la promoció i la universalització de l’accessibilitat cognitiva al nostre país, permetent així l’accés en igualtat, com a dret i necessitat de qualsevol persona, a una informació completa i fomentant l’aprenentatge en aquest cas i de vital importància, sobre els riscos laborals als quals, aquest col·lectiu, es troben exposats en el desenvolupament de la seva activitat rutinària, danys en la salut que poden originar i mesures d’actuació per a eliminar-los o tractar d’evitar-los.

Adaptar un text a lectura fàcil és un procés llarg en el qual participen moltes persones.

El primer pas és l’adaptació del text. Per a adaptar un text a lectura fàcil hi ha unes pautes molt concretes regides per una Norma UNE que indica com estructurar les frases i el contingut.

A continuació, es realitza la maquetació accessible del document. Gràcies a la maquetació accessible s’ajuda a la millor comprensió del text, amb el tipus de lletra, el contrast o les ajudes visuals.

Després, es realitza la validació tècnica, en la qual un grup d’experts comproven d’una banda, que la idea de l’autor no canvia i que l’adaptació a lectura fàcil segueix les pautes de la Norma UNE.

I finalment es realitza una de les parts més importants: la validació cognitiva. En aquesta fase, persones amb discapacitat intel·lectual i altres capacitats llegeixen el document i fan les seves aportacions.

Gràcies a aquesta fase ens assegurem que la informació realment s’entén per les persones amb majors dificultats de comprensió.

Àrea de Prevenció de Riscos Laborals

Per a més informació: Col·lecció de fitxes PRL de lectura fàcil

Realitzar un comentari


*