Utilització de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes per tal que podeu gaudir-ne plenament. Si continueu navegant esteu consentint l’acceptació d’aquestes galetes i l’acceptació de la nostra política de galetes, Cliqueu a l’enllaç per a més informació.

ACEPTAR la política de cookies

Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Dieta estiuenca

Dieta estiuenca
04 jul

Dieta estiuenca

L’estiu ja ha arribat i molts dels nostres hàbits canvien durant aquesta època de l’any. La calor, les vacances, tant dels nens com les dels adults, la major durada de llum solar, i altres tantes variacions típiques del període estival modifiquen la nostra estricta rutina de la resta de l’any.

Què mengem i com ho fem es veu sovint afectat en la mateixa mesura i per les mateixes causes. La nostra educació nutricional durant aquests mesos necessita una reflexió conscient per seguir alimentant-nos com cal.

La pèrdua de gana per la calor, la modificació d’horaris i retard d’esmorzar, dinar i sopar, la variació d’activitat física respecte la resta de l’any o la menor necessitat de calories per la pujada de les temperatures influeixen en els nostres hàbits alimentaris.

Durant el període estival és més freqüent saltar-se àpats, portar un horari desordenat o menjar en excés en determinades àpats o en les freqüents reunions familiars i celebracions més freqüents en aquesta època. Es fa fosc més tard i retardem l’horari de sopars. Trasnuitem i en vacances anem a esmorzar més tard, quan ho fem. També s’augmenta el consum de refrescs i begudes alcohòliques al mateix temps que introduïm en la dieta més sucres provinents de dolços i fruites, incorporant també a la dieta els desitjats gelats.

En definitiva vam passar de l’acurada i estricta dieta hivernal a una rutina alimentària capritxosa i descontrolada.

En aquesta època de l’any hem de seguir insistint en els bons costums i els hàbits saludables. Hem de seguir vetllant per una rutina alimentària que asseguri una correcta aportació de nutrients i calories per a les necessitats de tots els membres de la família. Malgrat que caldrà adaptar aquesta dieta a les necessitats energètiques de petits i grans, als aliments de temporada i les necessitats de vitamines i minerals i assegurar-nos de l’aportació de correctes quantitats d’aigua.

Per aconseguir un bon hàbit alimentari a casa es recomana realitzar 5 ingestes al dia i evitar picar entre hores.

Sovint a l’estiu es perd la gana o realitzem menor activitat física de manera que requerim menor aportació calòrica i els àpats han de ser més lleugeres i menys copioses.

Hem de seguir vetllant per incloure en la dieta tots els grups de la piràmide d’alimentació assegurant l’aportació de proteïnes, hidrats de carboni i greixos, tot que ha de modificar la proporció prescindint de la necessitat de greixos.

Aprofitar l’àmplia varietat de fruites i verdures d’aquesta època de l’any és una correcta manera d’assegurar l’aportació de vitamines, minerals i aigua. És important assegurar la permanència de llegums a la dieta. És un error freqüent pensar que són menjars més típics de períodes més freds. L’ús d’amanides de llegums o les sopes fredes i gaspatxos és una estratègia molt senzilla i agradable d’incorporar aquests aliments a la dieta sent a més molt refrescants.

És època de cuinar a la planxa, a la brasa, al forn, al vapor oa la papillota, evitant l’ús d’olis i greixos per cuinar i mantenint les seves qualitats nutritives més de conservar el sabor.

Cal vigilar amb l’ús i abús de dolços i gelats durant l’estiu. Són font important de greixos en la dieta i ha de limitar la seva ingesta. Els gelats artesans, tot i que són un aliment complet font de proteïnes hidrats de carboni i greixos, han d’aparèixer en el còmput general de nutrients i calories i descomptar de la resta de la dieta. No obstant això es recomana vigilar amb gelateria i rebosteria industrial vigilant estrictament el contingut i intentant evitar la seva ingesta.

Durant l’estiu és molt important assegurar la hidratació de tota la família. La calor implica una major pèrdua d’aigua corporal i sals minerals. A més l’aigua és, sens dubte, el millor refresc. S’ha d’evitar en la mesura del possible, la ingesta de refrescos i de begudes alcohòlica, i, en el seu lloc, consumir dos litres d’aigua al dia. Quan es faci, és important comptabilitzar la quantitat de calories tant dels refrescos ensucrats com de les begudes alcohòliques. És important hidratar-se durant tot el dia a petits glops i no només en els menjars. Una hidratació òptima és la base d’una bona dieta estiuenca.

Consells:

  • Fer 5 àpats al dia.
  • Vetllar per mantenir uns horaris similars al llarg de la setmana.
  • Elaborar una dieta amb menor aportació calòrica. (Excepte en esportistes o persones que augmentin la seva activitat física durant aquest període)
  • Disminuir l’aportació de greixos en la dieta.
  • Assegurar l’aportació d’almenys 2 litres d’aigua al dia.
  • Evitar refrescos ensucrats.
  • Evitar begudes alcohòliques.
  • Evitar gelateria i rebosteria industrial.
  • Assegurar en la dieta diària fruites, verdures, hortalisses i llegums. (Sopes fredes i gaspatxo són una bona i refrescant estratègia)

Pedro Hermoso Fernández

Metge especialista en medicina esportiva i educació física