Utilització de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes per tal que podeu gaudir-ne plenament. Si continueu navegant esteu consentint l’acceptació d’aquestes galetes i l’acceptació de la nostra política de galetes, Cliqueu a l’enllaç per a més informació.

ACEPTAR la política de cookies

Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Nadal, salut i excessos

Nadal, salut i excessos
20 des

Nadal, salut i excessos

El mes de desembre està marcat per Nadal. És un mes de reunions i celebracions, gairebé sempre, al voltant d’una taula. Menjars i sopars d’empresa, celebracions amb amics i festivitats nadalenques amb la família concentrades en molt pocs dies.

En poc més de dues setmanes acostumem a sotmetre’ns a una agenda frenètica de compromisos que conviden a cometre una sèrie d’excessos contra els que hem lluitat la resta de l’any. Desplacem amb facilitat els hàbits saludables que regien la nostra rutina fins aquest període de l’any.

Sovint acabem les vacances amb pesadesa, pèrdua de gana i fins i tot aversió pel menjar. Tenim la sensació de no haver descansat desaprofitant les vacances i pronunciem noves promeses d’any nou que atenuïn la nostra culpa per les transgressions dutes a terme.

El mes de desembre es caracteritza per ingestes copioses, augment del consum de tabac i alcohol, sedentarisme i inactivitat i modificació dels horaris. Ens sotmetem a un període intens d’excessos que es tradueixen en riscos per a la nostra salut.
Durant les celebracions nadalenques ingerim una major quantitat de calories derivades del major nombre d’ingestes, major grandària de les racions, i major aportació calòrica dels seus continguts per l’elevada proporció de greixos, hidrats de carboni, àcid úric i alcohol.

Aquestes dates, es caracteritzen a més per la successió de menjars, berenars, sopars i refrigeris encadenats per prohibitius dolços sempre ben disposats sobre la taula associats amb inactivitat i sedentarisme.

Tot això condueix a la primera conseqüència de Nadal, un augment de pes que, segons diferents estudis, varia d’entre dos a cinc quilos en molt pocs dies.

Però no és tan sols l’increment de pes corporal el que ens ha de preocupar. La pèrdua de control sobre els nostres hàbits saludables afecta també sobre altres paràmetres com el nostre nivell de sucre en sang, els valors de tensió arterial o determinacions hepàtiques que fàcilment poden conduir-nos a una diabetis, una hipertensió o diferents afeccions hepàtiques o cardíaques.

Durant aquestes festivitats són abundants les visites a urgències per indigestió, intoxicacions o al·lèrgies alimentàries, atacs de gota, descompensacions en pacients diabètics, urgències hipertensives i en el pitjor dels casos episodis cardiovasculars greus com l’angina de pit o l’infart de miocardi.

No podem obviar els riscos per a la salut derivats del consum de tabac, alcohol o altres substàncies al volant.

Per tot l’exposat fins al moment, cal considerar aquestes festes com un període en què continuar amb els hàbits saludables. I és que, podem aprendre a gaudir del Nadal aplicant moderació.

 

Pedro Hermoso Fernández

Activa Mútua – Empresa Saludable