Utilització de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes per tal que podeu gaudir-ne plenament. Si continueu navegant esteu consentint l’acceptació d’aquestes galetes i l’acceptació de la nostra política de galetes, Cliqueu a l’enllaç per a més informació.

ACEPTAR la política de cookies

Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Recomanacions en seguretat viària pel covid 19

Recomanacions en seguretat viària pel covid 19
05 mai

Recomanacions en seguretat viària pel covid 19

Segons les dades de la DGT, la situació en la qual es troba el nostre país degut a l’estat d’alarma produït pel Covid-19, s’ha reduït el 80% de mitjana, els desplaçaments en les vies interurbanes, sent major la reducció en els caps de setmana i en vehicles lleugers, arribant a superar la reducció per sobre del 90%. Si ens fixem en la reducció dels accidents mortals en aquest temps, hem passat de 93 a 30 morts, la qual cosa suposa un total del 68% menys.

Centrant-nos només en els dies de Setmana Santa, s’observa que havent-se reduït un 88% els desplaçaments, només es va disminuir un 48% els accidents mortals. Dels 13 accidents mortals d’enguany, 10 van ser en carreteres convencionals i 3 van ser en autovies o autopistes, dels quals 8 d’ells van ser per sortida de la via.

Un últim cas destacable i, al meu judici, preocupant, és que la meitat dels morts en vehicles lleugers, no portava posat el cinturó de seguretat.

Normalment, les sortides de les vies ve determinat perquè el conductor està cansat o amb son, per haver pres substàncies o per totes dues coses. Entre el 20 i el 30% dels accidents de trànsit estan relacionats amb la son i el cansament, la qual cosa ens indica el perillós que pot arribar a ser conduir sense haver descansat prou i de manera adequada.

Si a això li afegim les circumstàncies tan especials que s’estan plantejant pel confinament, a l’hora de tornar a treballar, com això serà de manera progressiva, s’ajuntaran dos elements importants; d’una banda tindrem l’estrès que pot produir tornar a agafar el cotxe, després de tant temps sense agafar-lo i d’altra banda ens trobarem situacions atípiques com uns carrers amb menys vehicles de l’habitual, que ens pot donar una sensació d’anar sol, la qual cosa podria generar una distracció i relaxació major, deixant de parar esment a la senyalització de trànsit. Per tot això, des de FESVIAL se’ns proporcionen uns consells, tant per a descansar com per a circular, que passo a resumir a continuació:

1r No prendre begudes estimulants 6 hores abans de dormir. La cafeïna, la teína, la coca cola, etc., són begudes estimulants que si li afegim aquesta situació tan particular, poden afectar-nos al son més de l’habitual.

2n No fragmentar el son. Mantenir un horari de descans fix de mínim 6 hores, millor si són 8, perquè l’endemà no estiguem buscant el moment de fer una becaina.

3r La migdiada ajuda a descansar però no ha de superar la mitja hora. L’hora de dormir és a la nit.

4t No realitzar menjars pesats abans d’anar a dormir i no prendre alcohol. Tenir digestions pesades poden dificultar el son, si li afegim alcohol això pot empitjorar molt la qualitat d’aquest.

5è No utilitzi mitjans electrònics en el llit, veure la tele , així com fer servir l’ordinador o utilitzar dispositius electrònics en el llit pot desvetllar-nos. Ficar-se al llit per a dormir i fer-ho a la mateixa hora, fa que el cervell realitzi aquesta relació llit – descans que l’afavoreix.

6è Si tens dificultat, dutxa’t amb aigua calenta abans de dormir, això ajuda a relaxar el cos i afavoreix el son

.7è Intenta no dedicar molt de temps als pensaments catastrofistes o negatius, molts d’ells generats per un excés d’informació rebuda sobre la situació actual, ja que la seva solució no depèn de nosaltres, i no ens ajuda en res perquè augmenten el nostre desassossec. És millor mantenir la ment ocupada en coses que ens agradin. Si, pel motiu que sigui, ets de les persones que estan treballant, conduint, els pensaments negatius poden distreure’t de la conducció, deixant de parar esment als estímuls i informació rellevant de l’entorn viari i afavoreix que cometem accions insegures, escolta música que t’agradi, no estiguis contínuament atent a les .notícies sobre la pandèmia.

8è No et posis metes inassolibles i prioritza l’important. És recomanable fer un llistat de les coses que has de fer, classificar-les per ordre d’importància i, sent realistes amb un mateix, fer aquelles coses que podem fer.

9è. Encara que percebis les vies amb menor densitat de trànsit, no et fiïs, el risc continua existint. No cal baixar la guàrdia, la falsa sensació de seguretat que poden produir l’anar pràcticament sols per les vies, ens portaran a situacions no desitjades en qualsevol moment per un excés de velocitat, no respectar els senyals verticals i horitzontals.

10è. Si estàs conduint i tens un atac d’ansietat o pànic, el més recomanable és que et paris en una zona segura com més de pressa millor i sol·licita ajuda al treball, familiars, etc. Això no avisa, es presenta en qualsevol moment.

11è Si agafaràs el cotxe, posa’t el cinturó de seguretat i posa-te’l bé! Si no saps com fer-ho pregunta.

Carlos Gutiérrez Ibarra
Área de prevenció de riscos laborals