Utilització de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes per tal que podeu gaudir-ne plenament. Si continueu navegant esteu consentint l’acceptació d’aquestes galetes i l’acceptació de la nostra política de galetes, Cliqueu a l’enllaç per a més informació.

ACEPTAR la política de cookies

Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Salut mental i nutrició

Salut mental i nutrició
30 abr

Salut mental i nutrició

Ja ho va dir Hipòcrates, que els aliments siguin la teva medicina i que la medicina sigui el teu aliment.

Quan pensem en la manera en què ens alimentem, prestem poca atenció a la relació que té la nostra dieta en la nostra salut mental, com si la ment no fos física, com si no tingués una representació en un òrgan vital, el cervell, però és innegable que la realitat que vivim i percebem està definida per cent mil milions de neurones i 100.000.000.000.000 espais sinàptics: 10 elevat a 14.

Sabies que el cervell humà absorbeix el 20-27% de la taxa metabòlica corporal? La taxa metabòlica corporal és la quantitat mínima d’energia requerida per mantenir la vida en condicions normals de repòs i benestar.

El nostre cervell necessita per a un correcte funcionament, una adequada ingesta de nutrients essencials, com els àcids grassos Omega-3, els aminoàcids essencials, les vitamines (àcid fòlic, B12 i D) i els minerals com el zinc, el magnesi i el ferro.

La baixa qualitat de la dieta i la manca de certs nutrients representen importants factors de risc, especialment per als trastorns mentals comuns.

La medicina comença a prendre tímidament una forma holística, és a dir, té en compte un compendi de factors que inclouen hàbits i moltes investigacions recents apunten a una relació entre la nostra dieta i la nostra salut mental.
Tots ja sabem que hem d’evitar el consum d’alguns aliments com snacks, dolços, greixos trans, sucres refinats, farines refinades o carns processades per cuidar la nostra salut cardiovascular o evitar l’obesitat, però sabem quina relació té això amb la salut del nostre cervell ?

Aquest tipus d’alimentació provoca un procés inflamatori en el nostre organisme i ja avui diferents investigacions associen els símptomes depressius, entre d’altres, amb un procés inflamatori crònic. (Reichenberg A, Yirmiya R, Schuld A, Kraus T, Haack M, Morag A et al. Cytokine-Associated Emotional and Cognitive Disturbances in Humans. Arch Gen Psychiatry. 2001; 58 (5): 445).

Així mateix, hi ha estudis que relacionen la dieta d’alta qualitat (rica en fibres, vegetals, peix i llegums) amb una disminució plasmàtica dels marcadors inflamatoris.

Si tenim en compte els resultats de les investigacions, els antioxidants (vitamina C i E) i els àcids grassos essencials s’han relacionat amb la prevenció dels trastorns de l’ànim, el seleni, que actua com a regulador de l’ànim i intervé en la funció immune , el ferro, del dèficit s’ha estudiat que produeix símptomes com irritabilitat, apatia i falta de concentració, i s’ha relacionat amb la depressió.

La salut mental és multimodal, però la tractem principalment amb fàrmacs i amb psicoteràpia, però ha de ser entesa d’una forma holística (vam començar a sentir parlar de la psiquiatria nutricional), igual que en altres malalties cròniques com la diabetis o les cardiopaties, on s’han demostrat grans beneficis.

Així, per cuidar la nostra salut mental, podem tenir en compte els diferents factors:

Una dieta pobra, els estressors psicosocials, la inactivitat física, l’obesitat, l’hàbit tabàquic, la permeabilitat intestinal alterada, una pobra gestió emocional, mala higiene del son, afecten de forma directa al nostre estat d’ànim i per tant, a la nostra salut mental.

Per sort, aquests factors només depenen de nosaltres, prenguem el control, perquè el nostre estil de vida pot determinar en gran mesura la nostra salut mental, a més les dietes d’alta qualitat com la mediterrània, contenen tots els nutrients necessaris per a un correcte funcionament del nostre cervell.

Blanca Carreras Huertas – Psicòloga Activa Mútua