Utilització de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes per tal que podeu gaudir-ne plenament. Si continueu navegant esteu consentint l’acceptació d’aquestes galetes i l’acceptació de la nostra política de galetes, Cliqueu a l’enllaç per a més informació.

ACEPTAR la política de cookies

Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Síndrome postvacacional. Cinc passos per evitar una mala tornada a la feina.

Síndrome postvacacional. Cinc passos per evitar una mala tornada a la feina.
12 set

Síndrome postvacacional. Cinc passos per evitar una mala tornada a la feina.

De vegades amb només pensar en la tornada a la feina ens amarguem les vacances, i una mala reincorporació fa que sembli que les vacances no ens hagin servit per a res. Tot el gaudit i descansat cau en l’oblit. Però la tornada a la feina pot ser agradable.

Moltes persones ho viuen així perquè treballar els suposa un al·licient i una motivació estimulant, però, sobretot, perquè no cauen en els errors que fan que tornar a la rutina es faci difícil.

“Síndrome postvacacional” és una etiqueta, per definir un trastorn* que, en realitat, no existeix. Entitats com l’Organització Mundial de la Salut no reconeixen ni defineixen aquest “síndrome” en la seva classificació internacional de malalties. És un concepte però que sentim amb freqüència després de l’època estival.

Fem servir el “diagnòstic” de “síndrome postvacacional” per referir-nos a com ens trobem (malament) en finalitzar les vacances i tornar a la feina i reprendre rutines habituals menys còmodes, sentint-nos cansats, maldestres, “cremats”, i necessitant un període d’adaptació fins a reprendre el ritme previ.

En general, quan les vacances s’utilitzen com a descans cometem l’error de deixar-nos portar pels excessos. Alterem rutines; per exemple, anem a dormir i ens llevem tard o altres hores que difereixen amb el nostre horari al llarg de l’any, vam dormir migdiades maratonianes, mengem a deshores, i abusem del nostre cos, ingerint més quantitat i menys sa (gelats, alcohol, fregits). Es tendeix també a fumar més, i estar més sedentaris i inactius.

És comprensible per tant que se’ns faci costós en només unes poques hores passar de conductes que ens demanen poc o cap esforç (com és romandre en repòs) a altres que requereixen atenció, concentració, agilitat i esforç físic i mental (com és matinar, vestir i donar d’esmorzar als nens, conduir fins al col·legi atenent al trànsit caòtic, esforçar-se a comprendre si els càlculs d’un gràfic estan ben fets, i no poder fumar quan ve de gust, si no quan es pot).

Davant d’això, si la tornada a la feina sol resultar-especialment costosa, pot ser-te útil tractar de conservar el gruix de les seves rutines o almenys no alterar de forma brusca i prolongada. En les vacances ve de gust fer excepcions, per descomptat, encara que tinguis en compte que dormir migdiades de dues hores cada dia de les vacances, deixa de ser una “excepció” per ser la “norma” o rutina habitual, encara que només sigui per uns dies. Recorda: el cos s’acostuma de pressa a activitats que demanin poc, cosa que no sempre és beneficiós.

D’altra banda, abans parlàvem del sentiment d’estar “cremat” a la feina. Si bé és cert que la manca de son ens torna una mica més irritables, ara ens referim a una irritabilitat fruit, no del cansament, sinó de pensar en totes les coses negatives de la tornada a la feina.

No totes les persones reaccionen davant d’aquestes adversitats de la mateixa forma. Què tenen en comú que, en la mesura del dolent, el porten alguna cosa millor? Doncs que solen centrar-se no tant en una imatge global de tot el negatiu que anticipen (real o imaginat), sinó en:

1) Fer petits passos. Trencar una tasca costosa en passos més petits i manejables. Les metes concretes i petites tenen l’efecte de veure com a poc a poc es van tirant endavant tasques, i adonar-se que, molt probablement, no han estat tan summament àrdues i molestes (i si ho han estat, si més no s’han fet).

2) Passar del general a l’específic. No és el mateix deixar-se portar i queixar-se per un malestar global (“em sento fatal”), que sembla fora del nostre control, a identificar i concretar la causa (“tinc mal de cap”, “tinc son”), ja que el primer és poc útil i el segon s’orienta més a una acció concreta i resolutiva.

3) Buscar les coses més agradables. A la petita Violeta de cinc anys (gairebé sis) no li agrada gens matinar, forçar-se a esmorzar sense ganes, i anar corrent amb presses, però està desitjant tornar a veure els seus amics i companys de classe i impacient per arribar a l’escola. Ets tu capaç d’identificar totes les coses bones de la teva feina?

4) Fer-ho diferent. Si busques resultats diferents, no facis sempre el mateix. Pensa en si qualsevol altra persona faria el teu treball exactament igual que tu, els mateixos passos, en el mateix ordre, la mateixa actitud.

5) Inicialment, per a qui la tornada a la feina se li fa especialment dura, se sol recomanar per als primers cinc dies assumir tasques a poc a poc fent descansos molt breus (d’1 o 2 minuts) i freqüents (cada 30 minuts aproximadament), sempre començar per les tasques més costoses, deixant les fàcils per al final, i anar cada vegada a més intensitat fins que (presumiblement al cinquè dia) ens acostumem de nou al ritme laboral en què funcionem òptimament.

Si tendeixes a veure’t molt afectat per la “síndrome postvacacional” anticipa’t i traça un pla d’acció de cara a les següents vacances.
La tornada a la feina pot ser agradable.

Feliç tornada a la feina!

Pablo Ignacio Alonso – Psicòleg Activa Mútua

*En psicologia ens referim a una conducta o sèrie de conductes (pensar, sentir, actuar) com "trastorn" quan afecta de forma negativa i persistent a alguna àrea de la nostra vida (laboral, social, familiar, legal, sexual, salut ...).