Utilització de galetes

Aquest lloc web utilitza galetes per tal que podeu gaudir-ne plenament. Si continueu navegant esteu consentint l’acceptació d’aquestes galetes i l’acceptació de la nostra política de galetes, Cliqueu a l’enllaç per a més informació.

ACEPTAR la política de cookies

Cambiar idioma

Ir al contenido principal de la página

Son i salut

Son i salut
29 nov

Son i salut

Els mesos més freds de l’any comencen a fer acte de presència i marquen un canvi en les nostres agendes i la nostra rutina. A l’hivern sofrim major dificultat per abandonar el llit i no ens importaria seguir dormint a l’empara de mantes i nòrdics. Però, es tracta tan sols d’aversió al fred del matí o acusem de falta de son?

El son és, sovint, el gran oblidat del llistat d’hàbits saludables. La major part de les vegades perquè desconeixem la importància del descans per al nostre correcte estat de salut. Entendre per què i per a què és important el son ens pot beneficiar en la nostra salut i benestar físic, mental i social.

Si bé és cert que cada persona necessita un nombre determinat d’hores de son per a un òptim funcionament de cos i ment, la majoria d’adults requereixen entre 6 i 8 hores de son al dia, quan la recomanació al nostre país és d’entre 7 i 9 hores.

Però sovint sentim dir a algú que amb 4 o 5 hores ja té suficient. Doncs bé, les estadístiques diuen que menys d’un 5% de la població es pot permetre mantenir aquesta mitjana d’hores de son al dia sense que produeixi cap trastorn.

Els beneficis que ens aporta un son reparador són més nombrosos dels quals habitualment pensem. Un correcte nombre d’hores i qualitat de la son aporten importants beneficis en el plànol físic, mental i fins i tot social.

El son és el temps dedicat perquè el nostre cervell i resta d’òrgans descansin, encara que no per detenir les seves funcions principals per complet, sí per passar a una manera de repòs amb limitació de la seva activitat, per això el somni, constitueix el temps de recuperació del cervell. Això aporta beneficis en les nostres capacitats cognitives amb millora de la capacitat de concentració, de la memòria, en la presa de decisions i estat d’alerta.

D’altra banda, un son reparador millora l’estat d’humor, la qual cosa predisposa a un comportament més optimista. Això es reflecteix en la nostra manera d’interactuar i, per això, millora les capacitats interpersonals i de relació.

Els beneficis orgànics no són menys importants, ja que la son aporta beneficis a l’organisme per combatre infeccions i malalties assegurant un correcte funcionament del sistema immune.

Els resultats d’una rutina freturosa d’hàbit de la son saludable deriva en fatiga, falta de concentració, pèrdua de memòria, falta d’energia, apatia, irascibilitat, alteració del control de nivells de glucosa en sang (predisposició a diabetis), alteració de la tensió arterial (afectació cardíaca), increment del pes corporal (predisposició a obesitat), alteració del sistema immunitari (predisposició a infeccions o altres malalties), augment de l’estrès i ansietat (predisposició a trastorns d’ansietat i depressió), alteració dels ritmes de secreció hormonal (hormona de creixement i de l’estrès) entre altres efectes negatius.

No podem obviar altres conseqüències derivades de la falta de son. Les persones freturoses de son, a més de ser menys productives, en el plànol intel·lectual, laboral i acadèmic, també disminueixen la seva capacitat de resolució de problemes, es comporten erràticament i amb facilitat perden atenció dels detalls. Per tot això, la falta de son sol estar vinculada com una de les principals causes d’errors humans. Això és especialment rellevant quan s’està al volant, manejant maquinària o productes perillosos, a cura de persones, etc.

La Direcció general de trànsit (DGT) adverteix que el son al volant és una de les causes que es relaciona amb bona quantitat dels accidents de trànsit cada any, especialment en el sector professional. La somnolència intervé en entre el 1% i el 30% dels accidents de trànsit a Espanya.

Però, per què acostuma a patir trastorns del somni un 30% de la població? Per diferents motius i gens desconeguts.

Per pretendre afegir hores al dia. En la majoria dels casos, el dèficit d’hores de son és el resultat d’intentar allargar les hores del dia per poder complir amb la nostra llarga llista de responsabilitats i ocupacions, robant hores d’un paquet que hauria de respectar-se.

Causes patològiques. Diferents trastorns o malalties poden dificultar que conciliem o mantinguem un somni reparador. Patologies doloroses, problemes cardiològics o respiratoris poden afectar a la nostre son. També els trastorns de l’estat d’ànim com l’ansietat o la depressió alteren habitualment el ritme de somni. La Síndrome d’Apnea Obstructiva del Somni (SAOS) també és un dels principals trastorns de la son a causa d’una obstrucció de les vies respiratòries durant el descans nocturn.

Ús de substàncies. Evitar l’ús o abús de substàncies estimulants com el cafè o begudes energètiques és el primer pas. També s’inclouen en les causes l’abús de drogues o el d’alguns medicaments.

Drugs

Per estrès. Iniciar el ritual del son sense arribar a realitzar una desconnexió física i mental pot impedir la seva conciliació. Pensar sobre el nostre dia a dia, les tasques pendents o les preocupacions quan hem de disposar-nos a dormir, només altera aquest necessari hàbit.

Insomni. Es tracta del principal motiu de consulta i es tracta de la dificultat per iniciar o mantenir el son. Aquest trastorn pot manifestar-se com a insomni agut si dura menys de 4 setmanes, subagut quan té una durada d’entre 4 setmanes i 6 mesos, o crònic si dura més de 6 mesos.

Tecnologia. Els avanços tecnològics mal gestionats irrompen novament per alterar el nostre estat de salut. Bé perquè allarguem l’hora de posar-nos a dormir per consultar mòbils, tablets o ordinadors o bé perquè aquests emeten sons d’alerta, missatges o alarmes, el resultat és una interferència en les nostres hores de son.

male in bed browsing the internet late at night with a tablet

Ambient. Tan important com dedicar-li les hores necessàries, és disposar d’un ambient propici en termes de comoditat, entorn, soroll, temperatura, humitat, corrents, etc.

Des Empresa Saludable us recordem alguns consells que podem seguir per garantir amb un correcte hàbit del son. Consulteu els nostres 10 tips.

pDSC_7211

Dr. Pedro Hermoso, Activa Mútua – Empresa Saludable